Ważnym elementem pracy każdego nauczyciela jest prawidłowa komunikacja z dziećmi, oraz nawiązanie dobrych kontaktów. Dziecko wymaga, aby poświęcać mu dużo uwagi ,oraz jasno precyzować swoje polecenia. Często wylewamy potok słów, jednak dziecko nie wie o co nam chodzi.
Kontakt z innymi ludźmi jest niezbędny w życiu każdego człowieka. Komunikowanie się jest to przekazywanie wiadomości pomiędzy ludźmi i wśród ludzi za pośrednictwem symboli, którymi są słowa i sygnały pozawerbalne jak np. wyraz twarzy, ruchy ciała, gesty. Jest czynnikiem międzyludzkich relacji. Umiejętność porozumiewania się zależy od indywidualnych predyspozycji każdego człowieka. Jednym przychodzi ona łatwiej, innym trudniej. Pracuję w Domu Dziecka, w którym przebywają dzieci z różnych środowisk. Specyfika mojego zawodu wymaga, abym jasno i wyraźnie formułowała swoje myśli i polecenia w stosunku do podopiecznych. Czasem trudno nawiązać jest dobre relacje z dzieckiem, ponieważ przekazywane komunikaty odbierane są subiektywnie. Najnowsza metoda terapii, zwana Wideotreningiem Komunikacji pozwoliła mi w krótkim czasie udoskonalić umiejętność porozumiewania się i nawiązywania relacji z dzieckiem. Krótka forma szkolenia, polega na analizie materiału nakręconego na wideo podczas naturalnych, codziennych zajęć z dziećmi np. w czasie rozmów, odrabianiu lekcji lub zabaw. Nagrywanie odbywało się raz w tygodniu przez około 10-15 minut mojej pracy z dziećmi, w dowolnie wybranej przeze mnie sytuacji. W następnym tygodniu trener omawiał ze mną nagranie. Podczas wspólnego oglądania materiału zachęcana byłam do wypowiadania swoich spostrzeżeń, oraz wyszukiwania w nagraniu pozytywnych sytuacji w relacjach z dziećmi. Analiza klatka po klatce umożliwiła mi wyłonienie momentu, kiedy dziecko wychodzi do mnie z inicjatywą kontaktu. Pozwoliła obserwować siebie w kontakcie z dzieckiem na poziomie podstawowej komunikacji. Dała możliwość dostrzegania i wzmocnienia pozytywnych relacji, oraz utrwalenia ich w pamięci. Często zastanawiałam się czy stosowane przeze mnie metody pracy z dzieckiem dają pożądane rezultaty. Metoda Wideotreningu zwiększyła moje doświadczenie zawodowe i dodała pewności siebie. Pokazała, że stosowanie pochwał, zachęt i wsparcia wobec dziecka wzmacnia jego działania i prowadzi do samoakceptacji. Metoda ta posiada zarówno zwolenników jak i przeciwników, budzi wiele kontrowersji. Nauczyciele, którzy mieli okazję spotkać się z tą metodą, pozytywnie się do niej ustosunkowują i dostrzegają jej pozytywne efekty. Natomiast ci, którzy nie brali bezpośredniego udziału w nagraniach, a jedynie obserwowali je z „ boku ” nie dostrzegają jej pozytywnych efektów. Może być stosowana w pracy z rodziną wychowanka, aby poznać panujące w rodzinie relacje, wzmocnić więzi rodzinne, oraz pomóc w rozwiązywaniu problemów. W placówkach opiekuńczo-wychowawczych może być stosowna jako metoda diagnozująca dzieci nowoprzybyłe do placówki oraz dzieci z problemami i deficytami. Celem Wideotreningu Komunikacji jest wzmocnienie nauczyciela i doskonalenie jego umiejętności komunikowania się i kierowania. Nagrania wideo pomagają wychowawcy nie tylko zauważyć różnice między dziećmi, ale również odpowiednio się do nich odnieść, pomagają również dostrzec własne mocne i słabe strony
mgr Dorota Moryl
|